من این روزها خوره‌ی پادکست شده‌ام، چنل‌بی، بی‌پلاس، رادیو دست‌نوشته‌ها، رادیو گیک، ترجمان و چندتا پادکست انگلیسی که برای بهبود لیسنینگ گوش می‌دهم. اما از نظر من شنیدنی‌ترین همه‌ی این پادکست‌ها رادیو مرز هست که عجیب شیفته‌اش شده‌ام و به همه‌ی عالم و آدم معرفی‌اش کرده‌ام، تنها شما خواننده‌های این وبلاگ مانده‌اید :)

مرضیه رسولی روزنامه‌نگار برجسته‌ی حوزه‌ی فرهنگ و هنر(همین هم آوایی مرز و مرضیه را دوست دارم)است که تا به حال ۱۰ اپیزود در رادیو مرز تولید و منتشر کرده است. هر اپیزود موضوعی را دنبال می‌کند که باعث ایجاد مرز و اختلاف بین آدم‌ها شده است.

فهرست قسمت‌های رادیو مرز به همراه توضیح کوتاه پدیدآورنده:

اپیزود اول: فوتبال
محل اختلاف آدمای فوتبالی و غیر فوتبالی کجاست؟ چی میشه یه سری عاشق فوتبال می‌شن و یه سری واقعا بدشون میاد؟ با آدمهای مختلف دراین‌باره صحبت کردم .
اپیزود دوم: طوفانی به اسم بچه
تو این قسمت رفتم سراغ پدر و مادرهایی که بعد به دنیا اومدن بچه رضایتی رو که سابق از زندگی مشترک داشتن، دیگه ندارن
اپیزود سوم:‌ اختلافات خانوادگی سرِ حجاب

قسمت چهارم: مرگِ آدمِ عزیز
موضوع این قسمت فاصله و اختلافیه که مرگ یه آدمِ نزدیک بین صاحب عزا و دیگران به وجود میاره. تو این قسمت با کسانی که عزیزی رو از دست دادن صحبت کردم.
قسمت پنجم: من چاقم
موضوع این قسمت فاصله و اختلافیه که بدن آدم باعثشه. تو این قسمت با کسانی صحبت کردم که خودشون رو چاق می‌دونن، یا یه زمانی چاق بودن.
قسمت ششم: بازگشت به ایران
با کسانی صحبت کردم که چندسال خارج از ایران زندگی می‌کردن و بعد تصمیم به بازگشت گرفته‌ن
قسمت هفتم: بچه‌ی شهید *
تو این قسمت با کسانی صحبت کردم که پدرشون در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق شهید شده و از مرزی گفتن که این اتفاق بین اونها و بقیه مردم کشیده.
قسمت هشتم: پا به سن گذاشته *
با کسانی صحبت کردم که با افزایش سن، از طرف آدمهای دیگه با تبعیض‌های پیدا و پنهانی که محورشون سن‌گرایی بوده مواجه شده‌ن
قسمت نهم: غیرتهرانی‌ها
تو این قسمت با کسانی صحبت کردم که برای کار، زندگی و تحصیل از شهرهای دیگه به تهران مهاجرت کردند و به خاطر مهاجر بودن از آدمهای دیگه احساس فاصله می‌کنند
قسمت دهم: بعد از آزادی *
قسمت دهم رادیو مرز درباره فاصله‌ایه که زندانی‌های سیاسی با اطرافیان احساس می‌کنند و تاثیری که این زندان روی خانواده و بخصوص بچه‌ها می‌ذاره. این قسمت قراره یک بخش تکمیلی هم درباره زندانیان غیرسیاسی داشته باشه که در آینده منتشر خواهد شد.

پیشنهاد من: تمامی قسمت‌ها خوب بودند اما فرزند شهید، بعد از آزادی و پا به سن گذاشته‌ها را بیش‌تر از بقیه پسندیدم، اگر فرصت شنیدن همه‌ی قسمت‌ها را ندارید از این چند قسمت شروع کنید.

از کجا رادیو مرز را بشنویم؟ بهترین راه دریافت هر پادکستی استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست هست، که بهترین این اپلیکیش‌ها برای اندروید (از نظر من) Podcast Addict برای ویندوز نرم افزار Clementine هست. کافی است این اپلیکشن‌ها را نصب کنید و آن‌جا رادیو مرز را به فارسی جستجو کنید، اما برای شنیدن رادیو مرز راه‌های ساده‌تری هم هست مثلا کانال تلگرام رادیو مرز(@radiomarz) و یا دانلود از اپلیکیش فیدیبو و یا شنیدن آنلاین از سایت ناملیک

پی‌نوشت: اگر از هیچ کدام از راه‌های بالا قادر به شنیدن رادیو مرز نبودید، به من اطلاع دهید تا بیش‌تر راهنمایی‌تان کنم.