فاطمه نویسنده‌ی خوش قلمِ بلاگی از آن خود من را به پویشی دعوت کرده که از این‌جا شروع شده است و قرار است شرکت‌کنندگان در این پویش خدمات جدیدی را از مدیران بیان بخواهند.

اما اجازه بدهید این پویش را به گونه‌ی دیگری تفسیر کنم: این پویش در واقع اولین هشدار جدی به بیان است که اگر دستی نجنباند به زودی بخش بزرگی از کاربرانش را از دست خواهد داد. چرا که اگر بلاگ نویسان رنگ و بوی کهنگی را در این سرویس دهنده نمی‌دیدند هرگز چنین پویشی یا شروع نمی‌شد و یا از آن استقبال نمی‌شد و ادامه نمی‌یافت.


این وبلاگ را سال ۹۵ راه اندازی کردم اما جدی نوشتنم شش ماهی بیش‌تر عمر ندارد اما در همین مدت کوتاه هم چندتایی از مطالبم غیر مرتبط با این پویش نیست: مثلا در مطلبی مفصل در مورد ویژگی مشترک نرم‌افزارهای وطنی نوشتم و این‌که چرا نمی‌شود به آن‌ها دل بست و از تجربه‌های بدم در استفاده از ایمیل نوآور، وبلاگ پرشین‌بلاگ و بازی کلاب فوتبال من نوشتم. در مطلب دیگری ایراد در سیستم آمارگیر بیان را با ذکر مثال تذکر دادم، لینک مطلب را در وبلاگ‌های مدیران فرستادم اما هیچ جوابی نگرفتم.


می‌گویند بزرگ ترین اشتباه کسی که خرش از پل گذشته این است که فکر می کن پل دیگری پیش رویش نیست، حال آن که در عصر جدید زهی خیال باطل.


من زمان معرفی فایرفاکس ۲ را به خاطر دارم که اسمش تازه بر سر زبان‌ها افتاد، همین‌طور معرفی کروم را، حالا کروم به نسخه‌ی ۶۹ رسیده و فایرفاکس به ۶۷. نرم‌افزار خوب را به قابلیت‌هایش در زمان ارائه نمی‌شناسند، هماهنگی‌اش با نیاز‌های روز و به روزرسانی‌‌هایش مهمترین نکته است. وگرنه رانتی بزرگ‌تر از نصب نرم‌افزار به صورت پیش‌فرض بر روی ویندوز وجود دارد؟ حتی این رانت به اینترنت اکسپولرر کمکی نکرد و به خاطره‌ها پیوست. چون نیاز روز را نشناخت.


بخشی از موفقیت سرویس‌های وبلاگی در ایران به خاطر فیلتر شدن وردپرس، بلاگر و مدیوم بوده، واقعیتی که نمی‌توانید انکارش کنید، متاسفانه برخی برای شکست رقیبان داخلی‌شان هم به همین شیوه‌ی ناجوانمردانه روی آورده‌اند، نوشته بودم که چطور بلاگفا نظرات وبلاگنویسان بیان را سانسور می‌کند. دل به این موارد خوش نکنید که هر روز، روزی دیگر است و همیشه درها روی یک پاشنه نمی‌چرخند.


کافی است، اگر در خانه کس است یک حرف بس است، پیشنهادات من:


- بروید به سمت متن باز: انتظار ندارم کاری به یکباره انجام شود، اما قدم به قدم می‌شود پیشرفت و شد شبیه به وردپرس، زمینه‌ای فراهم کنید که بشود برای این‌جا پلاگین نوشت، API بیان را ارائه کنید. مطمئن باشید اگر چنین کنید، آن‌قدر برنامه‌نویس خوش فکر و خلاق داریم که سرویس شما را به رایگان به چیزی بدل خواهند کرد که توانایی جذب وبلاگ نویس غیر فارسی زبان هم خواهید داشت. آنگاه وظیفه‌ی شما می‌شود تامین منابع و امنیت خدمات.

اگر چنین کنید نیازی به پیشنهادهای بعدی نیست همه چیز خود به خود به دست دیگران درست خواهد شد.


- شبکه‌ی اجتماعی وبلاگنویسان: من به بیان علاقمند شدم برای حلقه‌های دوستانه‌اش به خاطر این ستاره‌ای که نوشته‌های دوستانم را به من یادآوری می‌کند برای همین ستاره‌ای که این نوشته‌ی فاطمه را به من نشان داد. اما خود می‌دانید که این ستاره بسیار ابتدایی است. اگر وبلاگی دو مطلب پیاپی بنویسد نوشته‌ی قدیمی‌تر مخفی خواهد ماند؛ اصلاحش کنید. این امکان را فراهم کنید تا نویسنده‌ها را منشن کنیم، هشتگ بگذاریم، ترندها را پیگیری کنیم.


- سیستم آمارگیر: من پول دادم و سرویسی خریدم که تعداد آمارهای بیش‌تری برای من نشان داده شود، اما باور کنید هیچ تغییری در نتیجه ندیدم. سیستم آمارگیر بسیار ابتدایی است مشکل دارد، به ترافیک ورودی دقت کنید نیمی از آن‌ها نوشته از blog.ir/panel اما از پنل کاربری چه کسی؟ خدا می‌داند، منبع بخش بزرگی از لینک‌ها گوگل است اما اینکه چه کلماتی جستجو شده‌اند، با تعداد ورودی این لینک‌ها منطبق نیست. خود بهتر می‌دانید بخشی از این مشکل به خاطر سیستم redirectی هست که از آن استفاده می‌کنید. لطفا اصلاحش کنید.


من از فاطمه، محسن، الهه، فرشته و سمیرا دعوت می‌کنم به این پویش بپیوندند و بنویسند بلکه بیانی‌ها را با نوشته‌هایشان از خواب بیدار کنند.